onsdag 4 december 2013

Ingen Metro under Öresund.



Nyhetsbyrån NEWS ØRESUND rapporterar att en metro mellan Malmö och Köpenhamn under Öresund når inte riktigt upp till de danska och svenska samhällsekonomiska kraven på investeringar i infrastruktur - men har ändå en bättre kalkyl än Västlänken i Göteborg och Metrocityringen som just nu byggs i Köpenhamn. När rapporten presenterades offentligt medverkade Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen och kommunstyrelsens ordförande i Malmö Katrin Stjernfeldt Jammeh båda är socialdemokrater.

Artikel om en Öresundsmetro

Men märkligt nog då har ingen hänsyn tagit till så kallade dynamiska effekter som kan uppstå när städerna integreras bättre. En mer gemensam arbetsmarkand och bostadsmarkand i Öresund skulle öka vår levnadsstandard, minska vår arbetslöshet, ge mer resurser till vår välfärd och göra både skåningar och boende på Själland rikare helt enkelt.

Men för att ta riktiga beslut som måste alla tänkbara aspekter tas med i underlag inför viktiga beslut som inventeringar i en metro under Öresund. Kan det vara så att detta kan förklaras med att Malmö och sydvästra Skåne inte är Sveriges huvudstadsområde utifrån ett nationellt svenskt perspektiv och ett dansk, samt  att Köpenhamn alltmer orienterar sig ner mot norra Tyskland med Hamburg, Kiel och Lübeck? Men om Själland slår följe med Skåne, tillsammans skulle vi båda Öresundsregionerna  kunna bli en starkare part, i denna naturliga utveckling med en ökad orientering söderut och en samverkan med Tyskland.

Själland, Skåne, Köpenhamn, Metro, Öresund, News Øresund, Tyskland, Hamburg, Lübeck, infrastruktur, samhällsekonomisk kalkyl, Västlänken, Göteborg, Metrocityringen,  Överborgmästare Frank Jensen (s), Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (s), Kungens Nytorv och Örestad.

Bild ovan: Skylt för metro stationen under Kongens Nytorv i centrala Köpenhamn.
Bild nedan: Ørestads Metro station utanför Köpenhamn.

Ørestad--metro.jpg

3 kommentarer:

  1. Jag är helt för en Öresundsmetro. Inför varje infrastrukturprojekt sägs att samhällsnyttan inte motiverar kostnaderna, men man tänker inte på de dynamiska effekterna. Så sade man också om Citytunneln.
    En annan fördel med en Öresundsmetro är, att ett tunnelbanenät under Malmö kan byggas. Läs om det i Sydsvenskan, 5 december 2013, sidan A10. Artikeln finns ännu inte på nätet.
    Det tradiga med alla slags infrastrukturprojekt är, att utredningar och kommande överklaganden drager ut på tiden. Snacka om byråkrati! När väl spaden sätts i marken, går det undan. Man måste snabba upp planarbetena på alla nivåer, utan att göra avkall på kvaliteten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer i din uppfattning om metron Christer. Jag fick en intressant på Facebook i denna sak "om vilka samhällsekonomiska kalkyler som tunnelbanan i Stockholm får bryta emot?"

      Radera
    2. Nu finns artikeln som jag refererade till även på nätet, Sydsvenskan 5 december 2013. http://www.sydsvenskan.se/sverige/oresundsmetro-kan-ge-tunnelbanenat-i-malmo/

      Radera